Ledenpagina van Huub Meijer 

Na heel lang geleden vrije vlucht modellen te hebben gebouwd en gevlogen heb ik in 2007 de draad weer opgepakt om te gaan modelvliegen.
Om het rc vliegen onder de knie te krijgen ben ik lid geworden van de VMCR in Rheden. Mijn eerste vliegtuig is een zwever van Graupner.

De Electro Junior S is een eenvoudig te bouwen elapor model met een spanwijdte van 1900 mm dat ook nog eens lekker stabiel vliegt.
Het nadeel van dit soort vliegtuigen is het gewicht (erg licht) waardoor vliegen in de winterperiode vaak wat lastig is.Inmiddels heb ik onder begeleiding van een ervaren lid twee keer kunnen vliegen en dit heeft me nog enthousiaster gemaakt om meteen maar meer modellen te bouwen.
 

Een vervolg toestelletje werd er een van Multiplex, de Minimag met een spanwijdte van ongeveer 600mm.
Een klein hoogdekkertje die helaas ook gevoelig is voor wind.
Het alleraardigste is dat ik met dit kistje al diverse crashes heb mogen maken en na telkens een korte reparatie weer lekker kon experimenteren met vliegen.


Toen moest het er dan toch maar van komen, houtbouw.
De keuze is gevallen op een SIG Kadet LT 40, een hoogdekker met een spanwijdte van bijna 1800mm.
De romp is nu zo goed als klaar (begin april 2008).
Het bouwen van de vleugel vergt iets meer tijd, vooral het aan elkaar maken van de twee apart gebouwde delen vindt ik lastig. Maar het eind is in zicht en ik hoop tijdens het vliegweekend van de club met deze kist te kunnen vliegen.
 

Voor de aandrijving heb ik gekozen voor een mooi viertakt motortje van Saito.
Deze levert bijna 1 PK bij een cilinderinhoud van 9,2 cc.
De eerste proefrun heb ik inmiddels gedaan en tot tevredenheid.

 

Het vliegweekend was een succes.
De Saito verder in laten lopen op zaterdag en de eerste proefvluchten naar volle tevredenheid gemaakt

Het was wel ff behoorlijk wennen om met een motorkist te vliegen.
Het verraste me wat een verschil het is met een zweefkist zoals bijvoorbeeld de junior.
En nu maar hopen dat ik het een beetje snel onder de knie krijg, de uitdaging ligt er in ieder geval.

 

Zeker als ik kijk naar onderstaand brevet vlieg schema.

Gelukkig heb ik nog ff tijd om het mezelf eigen te maken.
Dat het mezelf eigen maken niet altijd even goed lukt bleek op zaterdag 3 mei.
Op een voor mij onverklaarbare wijze raakte ik de controle kwijt over de
Junior s zwever.
Het ging allemaal zo snel dat degene die naast me stond ook niets meer kon doen.
Als een raket ging de zwever de grond in, gelukkig geen gewonden.
Het nadeel is dat er niets meer te repareren is aan deze kist,
zie de brokstukken op de foto. 

Tijdens de ledenavonden van de club zijn we inmiddels begonnen met het bouwen van een model van de Hawk.
Een project waar we met zijn tienen aan bouwen. Ben erg benieuw hoe deze vliegt als het klaar is.
De Hawk wordt voortgestuwd door een propeller achterop het vliegtuig en deze wordt bij mij aangedreven
door een permax 400 elektro motor met een robbe snelheidsregelaar. 

Hieronder wat foto’s van de bouw.


 


Een plan voor de uiteindelijke afwerking zie je hier.