De pagina van Koos van Raaij.                

Geachte (bestuurs)leden van de VMCR,
Zoals afgesproken tijdens de laatste jaarvergadering ging ik er vanuit dat ik op paaszaterdag 22 mrt 2008 kon afvliegen voor het brevet.

Ik was op alles voorbereid, had al nachten slecht geslapen, maar was stipt op tijd op het veld in de Havikerwaard aanwezig.
Omdat het weer niet erg meewerkte (+2 grd (erg koud), wind NW 4-5 ( hard en dwars op de baan en regen) had ik andere maatregelen (mee)genomen om toch te kunnen afvliegen. Zie bijgevoegde foto.

Helaas bleek dat, na zelfs nog een 1/2 uur gewacht te hebben, er niemand van de brevetvlieg-jury kwam opdagen.
Omdat het ook bleef regenen heb ik de spullen en alle flessen wijn (ter omkoping van de jury) maar weer ingepakt en ben ik maar weer huiswaarts gekeerd.

Op het moment dat ik dit bericht schrijf sneeuwt het volop buiten, kan ik dus weer niet oefenen voor het behalen van het vliegbrevet !
 
Met vriendelijke groet,
Koos van Raaij

Verslag van het brevetvliegen op 05 apr08

Geachte (bestuurs)leden van de VMCR,

Met gepaste trots doe ik hierbij verslag van het brevetvliegen zoals ik  dat op zaterdag 05 apr 08 heb mogen uitvoeren.
Allereerst dank aan de brevetafnamejuryleden te weten de heren JB uit V en IGK uit B
(om elke indruk van omkoping uit te sluiten zijn hun namen niet voluit vermeld ) voor hun vakkundige jurering.
Een beknopte samenvatting van het brevetvlieg-examen
Item 1 De start verliep vlekkeloos. Iets meer ruimte tussen de bomen en de kist is overigens wel aan te raden
Item 2 Vlakke P verliep goed. Een ?P? was niet weliswaar niet herkenbaar. Leek meer op een slappe ?9?
? Item 3  Dubbele looping verliep prima. Gelukkig kon na de tweede looping een grond-crash nog net  worden voorkomen.
? Item 4 Vlakke 8 op zich goed uitgevoerd. Kist kon gelukkig nog vanuit de richting Doesburg worden teruggestuurd.
? Item 5 Spiraalvlucht hierover geen verdere opmerking omdat deze oefening is overgeslagen.
? Item 6 Doorstart verliep uitstekend. Beter om dit in het vervolg met wind tegen uit te voeren.
? Item 7 Noodlanding oefening overgeslagen omdat de motor niet wilde afslaan.
? Item 8 Landing uitstekend. Gelukkig was er geen wind ! Jammer dat het de eerste twee keer mislukte en
  de derde keer naast de baan werd geland.

Gezien de uitvoering stel ik derhalve voor om een voorwaardelijk brevet uit te reiken
Hierbij heb ik vooral de volgende verzachtende omstandigheden meegewogen :
? De abominabele weersomstandigheden (temp = 9 grd  wind = NNO 2-3 (dwars op het veld)
? De start- en landingsbaan was, omdat er niet gemaaid was, onherkenbaar
? Het veld was zeeeer drassig, sompig
? De baancommisaris was niet aanwezig waardoor er
         o Geen pionnen waren uitgezet
         o Het frequentiebord in het maisveld lag
? Er was niemand van het bestuur aanwezig.
? Er waren geen toeschouwers. Als enige lid/bezoeker was HB uit E aanwezig. Weinig aanmoediging dus.
? Jurylid JB uit V had zijn rookartikelen vergeten waardoor hij toch enigszins chagrijnig was hetgeen
   de jurering ongetwijfeld nadelig heeft be´nvloed.
? Jurylid IGK uit B was meer bezig met het aanstaande vliegkamp waardoor hij toch enigszins chagrijnig was
   hetgeen de jurering ongetwijfeld nadelig heeft be´nvloed.

Het voorwaardelijk vliegbrevet schijnt een maximale geldigheid te hebben van 6 mnd. Binnen deze tijd dient
alsnog te worden aangetoond ten overstaan van een  andere jury dat alle elementen vlekkeloos worden beheerst.
Gedurende deze periode zal elk incident (b.v. crash, schade bij landing, zender vergeten, auto verkeerd geparkeerd)
intrekking van het voorwaardelijk brevet tot gevolg hebben waardoor de hele handel weer opnieuw zal moeten.
Met vriendelijk groet, Koos

24 Mei 2008:

DEMONSTRATIE BREVETVLIEGEN:

 
Koos start de motor.
Klik op het plaatje voor
de start
en .......
Klik op het plaatje voor
de landing

 

Op deze foto's zie je de nieuwste ontwikkelingen uit 2009, Koos bedient zijn kist via zijn mobiel....

 

14 maart 2008:
 

Heel heel relax                    

 

Ik had gehoopt vanmiddag  (de laatste kans dit jaar) nog te kunnen
"brevetvliegen" Maar er was verder niemand !

Wellicht ook maar beter
Na een prima start sloeg de motor na 4 min af.
Keurig geland (zie spoor op de foto).
Vanwege de hevige kou (-9,5 Grd) wilde de motor niet (meer) lopen.
 

Zaterdagmiddag , 23 januari 2010:

Ging ik op weg naar het veld in de  Havikkerwaard. Prima weer om brevet te vliegen ....... vond ik.
Helaas heb ik het veld niet bereikt. Er lag nog wat resten van sneeuwduinen waarvan ik dacht er met  zomerbandjes wel
overheen te kunnen rijden. Halverwege bleek het geen sneeuw maar kompleet ijs te zijn - de auto schoof wat weg - door
de warmte van de motor zakte hij in het ijs. Er was geen beweging meer in te krijgen - niet vooruit - niet achteruit.
Er zat niets anders op dan de auto uit (het ijs) te graven. Omdat het niet zo druk was moest ik mijzelf redden.
Gelukkig had ik de heldere geest om de schop van het vliegveld te halen. Hiermede heb ik zo goed mogelijk alle ijs
weggehakt / weggehaald. Nog nooit ben ik zo blij geweest met molshopen ! Die leverden het zand om onder / achter de
voorwielen te strooien. Na ca 1 uur kon ik achteruit weg.

Overigens ben ik op de terugweg toch nog even gaan vliegen (ik zal het  toch een keer moeten leren) op mij prive-wei
in Leuvenheim. Na twee sessie van 6 min was ik (en de pipercub ook) versteend.
PS.
Ik heb de schop achter de boomstronk gezet en zal hem vlg zaterdag weer  terugleggen op het veld.
                                          



 

ę Piet Hoevers